La kjøperen flytte inn før du selger

En sentral del av meglerens håndverk er å forme det visuelle inntrykket av eiendommen du skal selge. Eiendomsmegler Lillian Charlotte Nerlinger i PrivatMegleren Allé, går metodisk til verks for at potensielle kjøpere skal sitte igjen med en god følelse etter å ha sett eiendommen.

Selv om det til tider kan oppleves som at enkelte eiendommer selger seg selv, vet likevel de mer erfarne meglerne at riktig styling og gode, tiltalende bilder og gjennomarbeidet planlegging kan utgjøre en betydelig forskjell, både for den endelige kjøpesummen og tiden det tar å selge.

– Jevnt over er god tilrettelegging og styling en av de beste investeringene du kan gjøre når du skal selge en eiendom. Dagens kjøpere er følelsesstyrte, og vil gjerne identifisere seg med en eiendom eller hytte de skal kjøpe; de er bevisst eller ubevisst opptatt av helheten og detaljer i interiøret, forteller Lillian Charlotte Nerlinger i PrivatMegleren Allé.

Erfaringsmessig er det er mange som ikke leser salgsoppgaven er det en stor andel kjøpere som ikke har satt seg godt inn i plantegningen og mulighetene som eiendommen byr på. Det er derfor en fordel å visualisere alternativer for planløsning og innredning.

Med riktig styling kan man gi potensielle kjøpere en følelse av romstørrelse, og la de se muligheter for innredning. Slik vil flere fatte interesse for å kjøpe.

Vi jakter på høydepunktene til eiendommen og hva vi kan gjøre for å løfte inntrykket

Jakter på høydepunktene

article-image

Som regel ser de fleste selgere verdien av å rydde, tømme og renske opp i interiøret for å få frem kvalitetene ved eiendommen. I denne forbindelse kan det være smart å sørge for mellomlagring av møbler til overs. Hvor mye styling som er nødvendig før et salg avhenger imidlertid av eiendommen i seg selv og markedet.

– Det holder ikke nødvendigvis å kjenne til trender og ha et øye for interiørvalg, man må også kjenne markedet og kjøpergruppen. Skal man tilføre noe må det ikke bare passe til eiendommen, men også de som er i målgruppen for å kjøpe. Det handler om å la de nye eierne flytte litt inn, før du selv har flyttet ut, forklarer megleren.

Å vite hva som skal til for å heve førsteinntrykket av eiendommen bygger ikke bare på erfaring og kunnskap om markedet. For at ingenting skal overlates til tilfeldighetene har PrivatMegleren derfor håndplukket egne stylister og fotografer til å bistå med de riktige grepene.

– Vi jakter på høydepunktene og hva vi kan gjøre for å løfte inntrykket dit at kjøperen kjenner at «her vil jeg trives!», sier Nerlinger.

Et hjem med personlighet

På selve visningsdagen kan du gjøre små grep som å lufte godt, slik at inneluften er frisk og ny. Sett gjerne på gulvvarme i alle rom som har dette, slik at man får en lun, frisk og god følelse idet man kommer inn. De som kommer på visning, bør også kjenne igjen eiendommen de har sett på bildene. Det er viktig for å opprettholde tilliten.

PrivatMegleren bruker også romplakater aktivt på visningsdagen, som gir utvidet informasjon om rommene man står i. Romplakatene fremhever det som ikke nødvendigvis er lett å se for de blotte øyet, og som ikke alle har fått med seg fra prospektet.

På romplakatene kan potensielle kjøpere få nyttige opplysninger, slik som gulvtypen i rommet, takhøyde eller hvordan solforholdene er. Man kan også vise bilder av parkeringsplass i felles garasje, boder i fellesanlegg eller sommerbilder av hagen om visningen er vinterstid. Dersom du for eksempel har valgt å ikke pusse opp badet kan du til og med hente inn et bindende pristilbud og bruke romplakaten til å fortelle om dette.

Det er også rom for å lage noen plakater som er litt annerledes. Et eksempel er å lage en «ukesmeny» for hvordan du som selger har brukt nærmiljøet: Mandag er det fint å hente ferskt brød hos bakeren på hjørnet; tirsdag et besøk hos den lokale fiskehandleren – og så videre. Det gjelder å tenke utradisjonelt.

– Vi vet at romplakatene blir studert nøye og er godt likt av de som kommer på visning. Det forsterker det visuelle, og løfter frem det folk kanskje ikke har tenkt på, slik at flere blir interessert i å kjøpe, avslutter Nerlinger.

Komme i gang

Eiendomsmegler Christer Vikebø i PrivatMegleren har gitt råd og oppfølging til eiendomsselgere i over tyve år. Han mener utvilsomt at en god start er nødvendig om du skal få et godt resultat.

Til episode

Befaring

En befaring er ikke bare til for at megleren skal bli kjent med eiendommen din. Det er også en gyllen anledning for deg å erfare hvordan megleren presterer – allerede før oppdraget har startet.

Til episode

Bli kontaktet

Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg?

Fyll ut skjemaet og en av våre meglere i ditt nærområde kontakt.

Personvernpolicy