Boligselgere vil ha mer enn Finn.no

Flertallet av norske boligselgere ønsker å markedsføre boligen i flere kanaler enn Finn.no.


Det viser en undersøkelse Infact har gjennomført for PrivatMegleren. Nær 60 prosent av den norske befolkning ville benyttet flere kanaler, mens 19 prosent hadde satset på Finn.no som eneste kanal.

Disse er kritiske
Drøyt 22 prosent er usikre på kanalvalgene. Aldersgruppen 45-64 år er mest kritiske til å bare bruke Finn.no og bare elleve prosent i denne aldersgruppen hadde benyttet denne kanalen alene, mens 67 prosent hadde ønsket seg flere kanaler for å tiltrekke seg boligkjøpere.

LES OGSÅ: Her finner du PrivatMegleren

Kanalvalg
PrivatMegleren merker at boligselgere er opptatt av kanalvalg. Det bekrefter partner Christer Vikebø i PrivatMegleren Vikebø & Jørgensen i Bergen. Han ble i fjor kåret til Årets Markedsfører blant cirka 500 meglere i kjeden.
– Nøkkelen til et godt salg ligger i å finne de to kjøperne som er villige til å betale mest mulig for boligen din, sier han, og gir følgende eksempel:
– I forrige uke solgte jeg en enebolig til 700 000 over prisantydning. Det var to budgivere og det første budet var på prisantydning. Dette illustrerer verdien i den ekstra budgiveren.

Passive boligkjøpere
Vikebø synes Finn.no leverer det de skal – til aktive boligkjøpere. Men de fleste boligkjøpere er passive og oppsøker dermed ikke portaler som Finn.no
– Vi merker at papiravisen fortsatt er verdifull, nettopp fordi vi i den kanalen aktiverer passive boligkjøpere som ikke surfer etter boliger på Finn.no. Vi merker også at tjenesten KLiKK som selv finner veien til boligkjøpere i sosiale medier, bidrar til å aktivere flere boligkjøpere, sier han. Vikebø har tidligere utgitt Boligboken på Gyldendal Forlag.

LES OGSÅ: Jeanette ble datet av en bolig

I møte med boligselgere er Vikebø klar på at den viktigste salgsoppgaven er å aktivere de passive boligkjøperne.
– En av de største oppgavene vi har er å kommunisere at flertallet av boligkjøpere faktisk er passive.  Da blir miksen av markedskanaler helt avgjørende for å oppnå det beste resultatet som handler om høyest mulig pris, sier Vikebø.

-->