BAD: Design og farger

En ny trend er at stadig flere ønsker farge på servanten på badet. Design har også fått større plass – i vasken.


Toneangivende produsenter som Villeroy & Boch og Gustavsberg er opptatt av de nye trendene.

Her finner du PrivatMegleren

Nytt fargekonsept
Villeroy & Boch har nylig lansert  et nytt fargekonsept for servantkolleksjonen Artis i samarbeid med designeren Gesa Hansen. Servanten kommer i fire farger,  inspirert av årstidene grønn, gul, rosa og blå. Hver farge finnes i tre forskjellige nyanser for å passe til den enkeltes individuelle innredningsønsker.

Sterkere farger
– I dag er fargeskalaen i ferd med å endre seg. De siste årene har en mer nøytral og moderat skala vært populær innen innredning. Men nå har jeg inntrykk av at trenden går i retning av sterkere farger igjen, akkurat som innen moteverdenen. Farge gir liv til alle rommene i hjemmet, også badet, sier designer Gesa Hansen.

DE: Gesa Hansen

DE: Gesa Hansen

Uttrykksfulle baderom
Farge på badet er en sterk trend i 2016. Villeroy & Boch har lenge arbeidet med sterke farger som gjør det mulig å skape uttrykksfulle baderom for alle, uansett oppfatning og smak. I tillegg til de fire fargene kommer serien også i tre nyanser i en grå/svart skala.

Tynnere og skarpere
Servanten kommer i fire forskjellige utforminger: rund, oval, rektangulær og kvadratisk. Det nye materialet TitanCeram har gjort det mulig å skape de tynne og skarpe formene, med den slitestyrken som baderomsporselen krever. Artis finnes allerede i samme modell i de hvite nyansene White Alpine og Star White. De kompletteres nå av femten nye nyanser. I tillegg til farger er altså design også blitt viktig for forbrukerne.

Eksklusiv design
I Gustavsbergs nye Estetic-serie for baderomsporselen kombineres eksklusiv design og smarte løsninger. Mannen bak serien er den kjente designeren Jon Eliasson. Den vanninspirerte estetikken gir serien en følelse av letthet som passer til både små og store baderom. Sanitetsporselenet Estetic lanseres i fargene blankt hvitt, matt hvitt og svart.

Estetisk innbydende
– Med Estetic ønsket vi å skape produkter med en skandinavisk design som styrker varemerket Gustavsberg for fremtiden. Jon har funnet et formspråk der hver eneste linje er estetisk innbydende. Dette kombineres så med de smarte funksjonene våre for hygiene, sier PR- og kommunikasjonsansvarlig i Villeroy & Boch Gustavsberg, Rebecca Duvemyr.

Smart og vakkert
Estetics myke former skaper sjenerøse overflater selv om de ytre målene er små. De rene og myke formene forenkler renholdet og gir god hygiene. Da Jon Eliasson utviklet formspråket, tok han utgangspunkt i den naturlige koblingen til vann, og studerte vannets bevegelse.

– I mine øyne står Gustavsberg for kvalitet, og dette var en bærende tanke under utviklingen av Estetic. Stig Lindberg var en viktig medspiller i dette prosjektet da vi tok frem designen. Han bærer en arv fra Gustavsberg som vi har latt oss inspirere av, sier designer Jon Eliasson.

-->